Selasa, 2 Oktober 2012

Sungai Tua - Revisited

Lama jugak tak post something pasal fotografi kan. sebenarnya dah lama jugak tak keluar outing.

So, bila member ajak aku outing ke Sg, Tua 23/9/12 yang lepas, aku pun join la outing untuk lepaskan gian. tak ramai pun, ada 4 orang je. Sungai Tua ni pulak dah boleh tahan banyak kali jugak la aku ambik gambar kat sini. jadi hari tu aku pergi lagi sekali dengan misi nak dapatkan gambar slow shutter yang tak payah nak guna filter ND. guna CPL je sudah.

Sungai Tua, Selangor
Sungai Tua : KM 7D + KM1735 + B+W CPL
ND filter ni kalau sesapa yang tak tau, ialah Neutral Density filter maksudnya..kalau la korang shoot gunakan ND filter ni, amaun cahaya yang masuk dalam lens korang tu akan berkurang daripada yang sepatutnya. ramai yang gunakan ND filter ni untuk dapatkan bacaan shutter yang rendah. kiranya nak dapatkan slow shutter lah. kekuatan ND filter ni pulak berbagai. ada yang boleh reduce 1 stop, 3 stop dan seterusnya dan ada juga yang boleh reduce sampai 10 stop (ni jenis nak shoot slow shutter tengah2 hari la ni).

Apa la melalut cerita ND filter pulak ni. nanti la aku buat post pasal ND filter pulak. so ni aku nak share la sikit gambar yang aku dapat kat Sungai Tua hari tu. sorry le sebab gambar2 semuanya angle atas2 je sebab nak shoot low angle, kamera tua aku takde live view!


Sungai Tua Recreation Park

Sungai Tua, Selangor

Sungai Tua, Selangor

Sungai Tua Recreation Park

Tiada ulasan: